Op vrijdagochtend stonden we klaar voor een dagje training op het circuit van Assen. We hadden de motor wat aangepast met de vering en ik was heel erg benieuwd hoe dit zou aanvoelen. Nou dat bleek al snel.. Ik had in de eerste sessie meteen in de 2e ronde al een 1.48 te pakken en de elleboog aan de grond. Ik was er helemaal gelukkig mee. Dit voelde erg goed! Echter bleek er al wel een probleem te zijn, want de schakelbak weigerde dienst. Hij viel in meerdere bochten uit de versnelling en dit gebeurde ook midden in een bocht. Daar ging dus de dag training. We hebben meteen de motor ingeladen en zijn terug naar huis gereden. Daar de schakelbak gewisseld voor een andere en weer terug naar het circuit. Helaas waren we te laat terug om de laatste sessie nog mee te pakken, maar gelukkig wel klaar voor de racedag.
Maar de volgende ochtend, vlak voor de eerste kwalificatie bij het warm draaien bleek er helaas nog meer pech bij te komen. De radiateur lekte en we konden de motor dus niet gebruiken. Gelukkig hadden we de motor van Jeroen meegenomen voor het geval dat…en dat was nu dus. In 10 minuten tijd hebben we de wielen gewisseld en vertrok ik op een groene Kawasaki om de eerste kwalificatie te doen. Ik kwam hiermee al vlot op een 1.48.6 en daar was ik zeker blij mee. De motor stond qua vering totaal anders en de 2e kwalificatie hebben we de motor nog aangepast met de vering. Dit voelde wat beter en ik kon hem ook beter omgooien in bijvoorbeeld de GT. Helaas had ik wel veel problemen met de voorkant en de grip achter. Gelukkig kon ik mijn tijd zelfs nog met een seconde verbeteren en een 21e startplek met een strakke tijd van 47 was het resultaat.
De race was helemaal aan het einde van de dag dus we besloten de vering nog wat verder aan te passen. Het was een gokje maar het proberen waard. Helaas had ik geen start meer geoefend met de leenmotor en daar had ik later spijt van. De motor reageerde totaal anders als mijn eigen Kawasaki en ik verloor meteen plekken. Die eerste ronde moest ik dus flink inhalen om mijn plekje terug te pakken. Dat lukte en gelukkig kon ik zelfs al snel aansluiting vinden bij het groepje wat vocht voor p15 t/m p18. Ik zat de achterste op de hielen en was klaar voor wat actie…oftewel inhalen.
Mijn doel voor dit weekend was om een 46 te rijden, maar dit bleek dit niet mee te vallen. Het gokje met de vering pakte iets anders uit als gedacht en de motor liep erg wijd. In de Haarbocht en de Bult had ik moeite om de motor de bocht in te krijgen en ik schoot regelmatig rechtdoor. Ook de GT zag ik de grindbak een keer van dichtbij. Pfff…dat viel niet mee. De eerste ronden kon ik het groepje voor mij bijhouden en ik wilde de achterste inhalen. Helaas schoot ik bij de Bult rechtdoor, bijna de baan af. Later nog eens bij de Haarbocht en daarmee verloor ik de aansluiting. Toch reed ik ontzettend goede tijden en ondanks het moeilijke insturen: ja hoor…een 46 verscheen op het pitbord!! En dat met een motor die flink tegenstribbelde!?! Ik had alles eruit gehaald wat er in zat en uiteindelijk behaalde ik met een tevreden gevoel de 18e plek. Ontzettend blij dat ik nog kon rijden dankzij de leenmotor en met hard werken door het hele team toch weer een stapje voorwaarts!
We zijn alweer hard aan het werk om de motor voor elkaar te krijgen voor de races op het circuit van Dijon in Frankrijk op vrijdag 28 juli. Tot Snel!