Jolanda

over-mij-jolanda
Portfolio
2017: NK Supercup 600 & 8th Stock class in World Endurance 24H Bol d'or 2016: NK Supercup 600 & 12th Stock class in World Endurance 24H Bol d'or & BeNeCup Hengelo
2015: NK Supercup 600 & 1th in 24H Barcelona 600 Stock & 1th in Ducati Clubraces Ladies Cup Assen
2014: NK Supercup 600 & 2th in 24H Barcelona 600 Stock
2013: Supercup 600 B and promotion to Supercup 600 A
2012: CRT Cup 600
2011: C-Competitie 600 at CRT/KNMV


Hoe het begon?
Motorrijden zit zeker niet in de familie dus van wie ik het heb is en blijft een raadsel?! Toch vond ik motoren en vooral snelheid altijd al geweldig en toen ik ging studeren gingen de paarden de deur uit. Ik besloot mijn motorrijbewijs te halen en maakte in de avonduurtjes en weekenden veel kilometers voor de lol op straat. Al snel belandde ik met mijn straatmotor op het circuit van Assen. Geweldig vond ik het, en er volgde nog een dagje op circuit Zolder in België. Het rijden op het circuit ging meteen zo goed en dat ik een oude Kawasaki ZX636 met schade kocht en daar zelf een set racekuipen op monteerde. De racelicentie was al snel binnen en ik besloot meteen van start te gaan.

2011
In dit jaar reed ik mijn aller eerste race. Dit was in de C-competitie (hobbyklasse) op de Cupdagen van de CRT/KNMV. Ik had nog nooit iets gedaan als een race of wat er maar op lijkt en die eerste race was ik zo zenuwachtig dat het hele veld bij de start al was vertrokken en ik er zelf nog stond. Het rijden zelf ging echter heel erg goed en ik maakte grote sprongen. Uiteindelijk ben ik in dit eerste raceseizoen geëindigd op een 4e plek in het kampioenschap met een tijd van 1.55.4 op Assen. Dit was ver boven verwachting!

2012
Ik heb met die zelfde originele Kawa deelgenomen aan de CRT-Cup. Dit seizoen was er helaas wel een met pech. Zo waren er een aantal technische problemen en een valpartij vanaf de 2e plek in de voorlaatste ronde. Er was zelfs een botsing met een medecoureur bij de start, waardoor ik van de 2e naar de 17e plek terug viel maar uiteindelijk nog als 3e de streep wist te halen. Ondanks alle pech heb ik dit seizoen erg veel geleerd en flinke vorderingen gemaakt. Ik behaalde de 4e plek in het kampioenschap.

2013
In dit jaar ben ik gestart in de Supercup 600 met een jongere Kawasaki ZX6. Daarbij ben ik een teamverband aangegaan met Wim Theunissen en zo ontstond het MQP-Jumbo team. In de loop van het jaar kreeg Wim die ONK Superbike reed, een blessure en het team besloot toen met mij op pad te gaan. Hiervoor ging ik nog steeds in mijn eentje naar de races en dingen als wielen wisselen, sleutelen...echt alles deed ik zelf. Deze samenwerking was daarom een hele goede stap en zo startte ik het seizoen in de B groep en belande ik regelmatig op het podium. Al snel stroomde ik door naar de Supercup A (snelste) groep met snellere rondetijden.
Dit jaar heb ik ook deelgenomen aan de Europese Lady's Trophy in Brno Tsjechië, en daar behaalde ik een 1e plek bij de dames en een 3e plek in de 600cc race bij de mannen. Als afsluiting van het seizoen was er ook nog een uitnodiging voor het Woman's FIM camp in Albacete Spanje waar ik 3 dagen mocht rijden met een BMW 1000rr.

2014
Dit was een topjaar!! Wim en zijn team besloten om dit seizoen volledig te richten op de begeleiding. Daarbij werd er ook een snellere Kawasaki ZX6 aangeschaft. Voor het eerst reed ik rond met een aangepaste circuitmotor met echte racevering, enz. Ik voelde me een mazzelkont want dit alles bleek een gouden combi! We reden dit seizoen tussen de mannen in de OW Supercup 600 waar echt serieus hard wordt gereden. Toen we de motor eindelijk goed hadden afgesteld werden er meteen PR’s verbroken en het ging steeds maar sneller. Met een rondetijd op Assen van 1.46.0 wat bijna 4 seconden sneller was als het voorgaande jaar waren we erg blij!
Maar dat was nog niet alles! Ik werd ook uitgenodigd door een Frans team om deel te nemen aan de 24H Endurance van Barcelona in Spanje met een internationaal dames team. We werden uiteindelijk tussen al die professionele en grote teams: 2e in de 600cc stock klasse en 16e totaal van 46 teams. Een topprestatie!

2015
Dit jaar gingen we verder in het NK Supercup 600cc kampioenschap. Ik kon in het sterke volle startveld meerdere keren top 15 rijden en had de smaak te pakken. Zeker op de buitenlandse circuits ging het ontzettend goed en ik kon weer mooie stappen maken.
Een uitstapje op een Ducati Panigale 1299 bij de Ducati Clubraces in Assen was ook een mooie ervaring. Ondanks dat ik nog nooit op een Ducati had gereden kon ik er meteen heel hard mee rijden en haalde een rondetijd van 1.44.4! In de Ladies Cup werd de 1e plek behaald met 12 seconden voorsprong op de nummer 2 en bij de mannen een nette 7e plek.
Daarnaast werd er ook weer deelgenomen aan de 24H van Barcelona met het International Girls Racing Team. Dit keer gingen we voor de winst en dat lukte! Ik bleek de snelste 600cc rijder van het hele veld en na een uitputtende race gingen we als winnaar van de de Stock 600 klasse over de finish!!

2016
Dit jaar begon ontzettend goed! Na een 12e plek in de eerste NK Supercup race was het duidelijk dat ik meteen een goed ritme te pakken had. Helaas ging het in Hengelo ernstig mis. Door een gebroken en gekneusde hand en een motor die total loss was, stond ik langs de kant. Van mijn grote trots, de Kawasaki die ik bij elkaar had gespaard was helemaal niets meer over. Gelukkig kregen we het mede dankzij sponsoren en een crowdfunding weer voor elkaar om een motor neer te zetten, waarmee ik nog een aantal races kon rijden in de NK Supercup. Ontzettend dankbaar ben ik voor alle hulp en steun die ik heb gekregen!
Aan het einde van het jaar was er ook nog met het Girls Racing Team de deelname aan het WK Endurance de 24H Bol d'or in Zuid Frankrijk. Daar behaalden we met de nieuwe Yamaha R1 een geweldig resultaat: 23e gefinisht van de 56 teams en 12e in de Stock 1000 klasse!